Porażenie nerwu twarzowego

asian-woman-having-problem-with-facial-palsy

Porażenie nerwu twarzowego jest schorzeniem, które może dotknąć każdego bez względu na wiek. Jest to samoistny, nagły paraliż twarzy, który spowodowany jest uszkodzeniem włókien nerwu twarzowego. Widoczna jest deformacja twarzy – obniżony kącik ust oraz utrudnione zamykanie powieki. Występuje również problem z wyraźną mową, ograniczona zostaje zdolność do odczuwania smaków.

Przyczyny

Najczęstszą przyczyną porażenia nerwu twarzowego jest porażenie Bella, które stwierdza się rocznie średnio u 8 000 osób w Polsce. Ryzyko wystąpienia porażenia Bella w ciągu całego życia to 1,6%. Częściej występuje u kobiet w ciąży i u osób, w których rodzinie wystąpił taki typ porażenia twarzy. Najczęstszymi przyczynami ośrodkowego porażenia nerwu twarzowego są: udar mózgu, stwardnienie rozsiane, nowotwór.

Objawy

Najczęściej dochodzi do porażenia części ruchowej nerwu, po jednej stronie twarzy. Porażone mogą być wszystkie mięśnie ruchowe twarzy lub tylko niektóre ich grupy. Unieruchomienie lub osłabienie siły mięśniowej połowy twarzy jest najczęstszym i najbardziej zauważalnym przez pacjenta objawem.

Leczenie

Jeśli rehabilitacja nie prowadzi do satysfakcjonującego odzyskania funkcji nerwu twarzowego i mięśni przez niego unerwianych można rozważyć leczenie operacyjne. Nie jest ono w stanie przywrócić pełnej funkcji nerwu twarzowego, ale często prowadzi do znacznej jego poprawy. Pamiętaj, że dzięki aplikacji Rephysio możesz wspomóc swoją rehabilitację porażenia nerwu twarzowego.