Back view of young athletic dark skinned curly brunette female stretching her hands while posing over grey background in black sporty top. Fitness female model

Rozciąganie ciała jest bardzo ważne. Pomaga unikać kontuzji i zmniejsza odczuwanie bólu po wysiłku fizycznym. W jego wyniku nasze stawy oraz przyczepy mięśni są wzmocnione. W związku z tym warto dbać o to, by nasz trening zawierał elementy rozciągania.

Regularne rozciąganie wpływa korzystnie na sylwetkę, która robi się bardziej otwarta, wyprostowana i sprężysta. Poprawia się ogólna postawa ciała, zwiększa zakres ruchów. Co ważne, rozciąganie skutecznie likwiduje bóle stawów i mięśni. Często ćwiczenia rozciągające wykorzystywane są jako jedna z metod rehabilitacji.

Pamiętaj o delikatnym i powolnym pogłębianie pozycji dopiero po upływie chwili od przyjęcia pozycji, absolutnie nie wykonuj gwałtownych ruchów mających na celu silniejsze rozciągnięcie. Przy wszystkich ćwiczeniach rozciągających należy również pamiętać o tym, żeby się nie garbić i zachować prosty kręgosłup.

Istnieje kilka rodzajów rozciągań: statyczne, dynamiczne, pasywne i inne, a różne typy lepiej nadają się do oddzielnych rodzajów treningu. Rozciąganie dynamiczne jest często stosowane jako rozgrzewka, aby stymulować układ nerwowy i mięśnie, by były lepiej przygotowane na nadchodzące aktywności. Polega na powtarzalnym przemieszczaniu mięśni i stawów w określonym zakresie ruchu. Rozciąganie statyczne obejmuje rozciąganie mięśnia na 20 do 30 sekund, zmniejsza stymulację nerwową mięśni i poprawia relaksację. Ten rodzaj rozciągania jest zazwyczaj niesportowy, działa na ustalonych grupach mięśni, zamiast ruchów takich jak przy rozciąganiu dynamicznym.